خارک و دمباز در دوراهک
سوی دیار عاشقان♥

دانه خارک از پایین ترین قسمت شروع به تغییر رنگ و قهوه ای و نرم شدن می کند. یک دانه رطب مرغوب دانه ای است که نیمی از آن خارک و نیمی رطب باشد که به اصطلاح دمباز نیز نامیده می شود .

درخت نخل خرما از درختهای خاص است. البته خاص بودن این درخت برای من از چند جهت مطرح است  فقط اجمالا عرض کنم که یکی از وجوه بارز و برجسته نخل خرما، چند محصولی بودن اش است.

ثمره نخل خرما در سه مرحله و با سه نام مختلف تولید و مصرف می شود. مرحله اول زمانی است که رنگ دانه های سبز خرما به زرد (. در بعضی انواع، قرمز) تغییر پیدا می کند، میوه خرما در این مرحله خارَک (KHAARAK)نامیده می شود. نشانه بارز خارک علاوه بر رنگش، سفت بودن و دندان پذیر بودن آن است.

برای مشاهده تصاویر در اندازه واقعی بر روی آنها کلیک نماید.

خارک +دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

بعد از مدتی که از رسیدن خارکها گذشت و فصل گرما و شرجی هوا (که اصطلاحا خرما پزون نامیده می شود) فرارسید به مرور خارکهایی که بر درخت مانده و هنوز چیده نشده اند به قهوه ای روشن تغییر رنگ داده و نرم میشوند، که در این مرحله میوه نخل خرما "رطب" (ROTAB) نامیده می شود. دانه خارک از پایین ترین قسمت شروع به تغییر رنگ و قهوه ای و نرم شدن می کند. یک دانه رطب مرغوب دانه ای است که نیمی از آن خارک و نیمی رطب باشد که به اصطلاح دمباز نیز نامیده می شود .

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست +حسین محمدی

دوراهک اینجاست + حسین محمدی

هرکدوم از ابن گونه ها خاصیت و شکل خاص خودشون را دارند، از اندازه و رنگ و میزان شیره و نرمی و سفتی گرفته تا خواص دیگه، که البته فقط با چشیدن و مشاهده از نزدیک قابل درک خواهد بود. انشالله توفبق بشه خدمت همه دوستان برسیم تا هم این میوه های ارزشمند و خوشمزه را براشون معرفی کنیم و هم بچشند و لذت ببرند.

 حسین محمدی/دوراهک اینجاست


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب