آخرین ایستگاه ملخ‌های مهاجر
سوی دیار عاشقان♥

دشت وسیع جازموریان از آغاز بهار میزبان ملخ‌های مهاجر می شود که این روزها برای مقابله با آنها و دفع حمله احتمالی به مراتع و باغات، سمپاشی در دشت و مراتع ادامه دارد.

خبرگزاری فارس: جازموریان آخرین ایستگاه ملخ‌های مهاجر + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، وسعت یک‌میلیون هکتاری جازموریان با 320 هزار هکتار مرتع که نفس‌های آخر سبز بودن را می‌کشند، اسیر حمله ملخ‌های درشت هیکل مهاجر شده و با تخم‌گذاری و تکثیر فراوان به یک لشکر زرهی تبدیل می‌شوند که با ورود به هر سبزینه‌ای بی‌گمان آنجا را خشک می‌کنند.

کارشناس ملخ فائو که در قلعه‌گنج مستقر است و به کمک دیده‌بانان محلی اقدام به شناسایی کلونی‌های بزرگ ملخ کرده و با سمپاشی پراکنده اقدام به ریشه‌کن کردن و حذف ملخ‌ها می‌کند.

 

عباس احمدی به خبرنگار فارس گفت: هر ساله این‌ گونه ملخ از کیلومترها فاصله به این منطقه عزیمت و همزمان با تخمگذاری و تکثیر اقدام به خرابکاری در سطح مراتع و کشتزارها و مزارع و نخیلات می‌کنند.

وی افزود: هر ساله بیش از یک‌هزار هکتار سمپاشی و طعمه‌گذاری می‌شود که از نفوذ این نوع ملخ به مزارع جلوگیری شود.

احمدی بیان داشت: در این حوزه بیش از 9 دیده‌بان ملخ داریم که در کار خود مهارت لازم را کسب کرده‌اند و در این راه بزرگ همراه ما هستند.

گرمای هوا بیش از 50 درجه است

با سه اکیپ از خودروهای مجهز به دشت وسیع جازموریان که حالا خشک و برهوت شده است و صدای ناله گزهای خشک را هیچکس نمی‌شنود، وارد می‌شویم و گرمای هوا در این سرزمین خدا بیش از 50 درجه است.

هنوز ترک‌های خشکیده آن چشم هر انسانی را می‌سوزاند و مجبور هستیم برای پیدا کردن ملخ‌ها که از همین فرصت استفاده کرده و خود را استتار کرده‌اند، وجب به وجب این سرزمین پاک را بگردیم.

 

چقدر سخت است، ترک‌های دل تالابی را ببینید که هر دانش‌آموز ابتدایی و راهنمایی در کتاب جغرافیای خود آن را دریاچه می‌داند و اینجا ما انسان‌ها آن را دشتی به وسعت تمام صفحات کتاب‌ها بی‌روح کرده‌ایم.

آثار خرابکاری ملخ‌ها مشاهده می‌شود، هر دیده‌بان برای اینکه نشان دهد، چقدر در کار خود مهارت دارد،اقدام به جمع‌آوری نمونه‌های ملخ می‌کند.

هوا بسیار داغ و سوزان است و تف بادی سوزناک گزهای دشت را نوازش می‌دهد، علف‌ها آخرین نفس را می‌کشند و سارها ته‌مانده نغمه‌ها را سر می‌دهند و در این اوج زیبایی پرندگانی را می‌بینی که بدون سایه و بر روی زمین شوره‌زار استراحت می‌کنند.

 

بر شاخه‌های گز نیز پرندگان مادری را می‌بینی که از جوجه‌های خود مراقبت می‌کنند و صدای  جوجه‌ها گوش ما را نوزاش می‌دهد به طوری که چند دقیقه‌ای به دنبال منشأ صدا گشتیم و از عظمت قدرت خدا ذوق زده می‌شویم.

بیش از 500 هکتار مراتع جازموریان سمپاشی شد

محمد یزدان‌خواه مدیر جهادکشاورزی قلعه‌گنج نیز به خبرنگار فارس گفت: با همکاری فرمانداری شهرستان امسال توانستیم با خریداری 600 لیتر سم و تعداد سه خودرو مجهز به مقابله با حمله ملخ‌ها برویم که خداوند لطف خود را شامل حال کشاروزان کرد و در این کار موفق شدیم بیش از 500 هکتار از مراتع جازموریان را سمپاشی کنیم.

وی افزود: امسال به علت باران خوبی که خدا نازل کرد، دشت جازموریان منطقه خوبی برای تخم‌گذاری و تکثیر این‌گونه ملخ مهاجر شد که به موقع کنترل و مبارزه شد.

 

جاه‌طلبی و انحصار طلبی موجوداتی به نام انسان عرصه را بر آنها تنگ کرده است و اینجا در دورترین نقطه‌ها هم ما انسان‌ها نتوانستیم خود را شریک زندگی آنها نکنیم و این گونه زندگی را بر آنها سخت کنیم.

یادم می‌آید، جازنشینان خاطرات پرآبی و سرسبزی را با حلاوت تعریف می‌کردند و الان خاطره‌ای در ذهن بزرگان بیش نمانده است.

یادم می‌آید، کتاب جغرافیا نشان می‌داد، باتلاق جازموریان را و اکنون در تاریخ می‌خوانیم، شوره جازموریان و این گونه به بداندیشی انسان‌ها ادای دین می‌کنیم.

به راستی این ملخ‌ها چرا نمی‌گذارند، تابستان جازموریان از یاد برود با خود اندیشیدم و یادم آمد که ای کاش سد اختراع نمی‌شد، ای کاش انسان این مخلوق خدا برای بقای همگان می‌اندیشید.

..............................

گزارش از علی اکبرزاده


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب