باغستان‌هایی به رنگ طلا
سوی دیار عاشقان♥

 

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان استان قزوین عرصه کشاورزی از قدیم‌الایام در ایران صاحب جایگاه ارزنده بوده و در این میان کشت و تولید محصولات و میوه‌جات در بین ایرانی‌ها اهمیت خاصی را دارد.

محصول انگور که در تعابیر و گفته‌های عامیانه لقب سلطان میوه‌ها را دارد جزو میوه‌های سرشار از تازگی و خوشمزگی و شیرینی است.

البته عرصه کشت و برداشت محصول انگور به اندازه تازگی، لذت خوراک و چشیدن طعم آن دارای آسانی نبوده و مراحل خاص، طولانی و بسیار ظریفی صرف تولید، برداشت و بسته‌بندی یک خوشه نگین طلایی‌رنگ انگور می‌شود.

از تعابیر، روایات و تاریخچه‌های زندگانی بشری بر اساس نظرات کاشناسان و محققان اینچنین برآمده که محصولی مانند انگور از قدیم‌الایام در زمره خوراک‌های اصیل و بادوام ایرانی‌ها بوده و جزو وعده‌های اساسی و تغذیه‌های مهم انسان‌ها بوده است.

تعدد، فواید، آثار و خواص محصول انگور به اندازه‌ای است که حتی ذکر سر انگشتی این عناوین نیازمند گفتاری فراوان و طولانی است و تنها به این مهم باید بسنده کرد که خوراک انگور شادی‌آور و مکمل برای دفع اندوه، فشار‌های عصبی و روحی، ناراحتی‌های وارده به افراد و انواع اختلالات مختلف است.

بنا بر روایات و احادیث پیشگامان سیره‌ اسلامی و در رأس آنها ائمه‌ اطهار خوراک انگور بسیار مقوی برای نشاط بدن و مغذی برای کار و فعالیت روزانه است و پیامبر مکرم اسلام اقشار مسلمانان را در زمانه خویش به خوردن این میوه سرشار از برکات تشویق و ترغیب فرموده‌اند.

داستان حضرت نوح (ع) هم که در قرآن‌ کریم درس‌ها و عبرت‌های متفاوتی در عرصه‌های مختلف برای این داستان تجربه‌آموز بیان شده به فایده و ثمره انگور در درمان و از بین‌ بردن ناراحتی پیامبر الهی پس از خروج از معده نهنگ دریایی و قدم‌گذاری بر روی خشکی بر اساس خطابه الهی تأکید شده است.

نواحی دارای خاک‌های مغذی، دارای آهن، نیمه مرطوب و مساعد و متناسب کشاورزی جزو مناطق مناسب ویژه برای عرصه کاشت، داشت و برداشت باغ‌های انگور است که می‌توان در اینگونه نواحی به کاشت متعدد درختچه‌های انگور و تشکیل باغستان‌ها اقدام کرد.

مناطق متنوعی از کشور ایران دارای اراضی حاصلخیز ویژه کشاورزی انگور است که در این میان اراضی استان فارس، برخی شهر‌های شمالی و جنوبی نیز به این مناطق ویژه کشت، داشت و برداشت کشت محصول انگور افزوده شده است.

استان‌هایی که تولید بیشتری از حجم انگور را به خود اختصاص داده‌اند سالیانه سهم و سود‌آوری خوبی را به دست می‌آورند و درصد قابل توجهی از نواحی مستعد برای کشاورزی در سطح استان قزوین نیز به کشت محصول انگور تخصیص یافته است.

استان قزوین دارای چند ناحیه ویژه پرورش و تولید انگور در انواع مختلف بوده و از تعدد این نواحی؛ کشت و برداشت انگور در شهرستان شاخک‌های زرین انگور یعنی تاکستان اهمیت خاصی دارد.

شهر تاکستان در سی‌ و پنج کیلومتری مرکز قزوین پایلوت دائمی انگور استان قزوین بوده و حجم انبوهی از میانگین تولید انگور استان قزوین در شهرستان تاکستان به ویژه شهر تاکستان تولید می‌شود. 
 

عنوان فعلی و نام «تاکستان» برای شهر خوشه‌های زرین تاک نیز دال همین موضوع بوده و حکایتی از پیوند انگور‌کاران سخت‌کوش و کم‌توقع تاکستانی با باغستان، انگور و کشت و خوشه دارد که آوازه این شهر را در فرهنگ فارسی و شهرت ایرانی از «سیاه‌دهن» به تاکستان کنونی بدل کرده است.

علی اکبریان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تاکستان اظهار کرد: اصل کشاورزی و کاشت و برداشت محصولات در شهر تاکستان و بخش‌های تابعه بر محور تولید انگور بوده و بسیاری از شهروندان تاکستانی به این کار اشتغال دارند.

فرماندار تاکستان با اشاره به تولید میانگین 350 هزار تن محصول انگور با درجات مختلف در شهر تاکستان، اسفرورین و بخش‌های تابعه این شهرستان تصریح کرد: بیشتر باغ‌های سرسبز و حاصل‌خیز انگور تاکستان در بخش مرکزی این شهرستان قرار داشته و به همین دلیل شاهد فوران برداشت انگور این شهرستان هستیم.

وی به خواص متعدد و سرشار انگور در تقویت حافظه، افزایش انرژی، افزایش خون و تقویت ادراک اشاره و بیان کرد: استفاده از محصول انگور در درمان برخی بیماری‌ها نیز نقشی کلیدی را ایفا کرده و مهم واقع می‌شود.
 

فرماندار تاکستان ادامه داد: جلسات و کارگروه‌های متعدد بررسی مشکلات و دغدغه‌های بخش کشاورزی تاکستان به طور مستمر برگزار شده و صورت جلسات و مصوبات بسیار ارزنده‌ای را نیز تاکنون به همراه داشته است.

 

اکبریان در خصوص توسعه بخش تکنولوژی در عرصه کشاورزی تاکستان افزود: توسعه سیستم‌های آبیاری نوین و حذف سیستم‌های ساده و قدیمی از طرح‌های و افق‌های در حال انجام در سطح باغ‌های انگور شهرستان تاکستان است.

وی اذعان کرد: البته دغدغه‌ها و موانع کار کشاورزی و باغداری تاکستان تاکنون در مسیر تحقق وعده‌های بخش کشاورزی این شهرستان نتوانسته است آنطور که باید اثرگذاری خود را داشته و منعی در مسیر صادرات و تولید کشاورزی انگور در شهرستان تاکستان باشد.

فرماندار تاکستان ادامه داد: در طول سال همواره حمایت‌های مالی و اعتباری از کشاورزان و انگور‌کاران تاکستانی به عمل آمده و مقدمات رشد و گسترش باغ‌های انگور فراهم می‌شود.

اکبریان از آموزش‌های کشاورزی به انگور کاران تاکستانی خبر داد و افزود: از آنجایی که اهمیت کار کشت و کیفی‌سازی انگور این شهرستان مهم و ارزشمند است بنابر این لازم است تا ضمن برگزاری کارگاه تولید انگور به رشد و تولید کیفی‌تر این محصول کمک کرد.

 

اوایل شهریور ماه در تاکستان برداشت محصول انگور توسط انگور‌ کاران تاکستانی طی آیین‌ها و مراسم‌های سنتی خاص با شور و حال سنتی شکل گرفته و این کار حتی تا بعد از مهر ماه نیز تداوم می‌یابد.

ریزه‌کاری‌ها و نکاتی که در هنگامه چینش خوشه‌های زرین تاک باید در نظر گرفت را تمام پیرمرد‌ها و پیر‌زن‌های کهنه‌کار انگور تاکستانی به خوبی در ذهن خویش در زمان برداشت به همراه داشته و به این ترتیب یک خوشه تاک با اراده، پیگیری شبانه‌روزی، آبیاری‌های مداوم، توجه و بازدید‌های مکرر از دل اراضی حاصل‌خیز دشت‌های تاک همچون یاقوت‌های رنگارنگ در قاب‌های طلایی، قرمز، سیاه و قهوه‌ای به بار می‌نشینند.

 

صادرات محصول انگور تاکستان نیز طی چند سال اخیر رونق گرفته و به جز سهم اندکی از این انگور‌های یاقوتی که به مصرف تازه‌خوری انگور‌کاران و شهروندان تاکستانی می‌رسد مابقی در چرخه صادرات و در قالب کشمش به پهنه این کشور و حتی کشور‌های متقاضی دیگر صادر می‌شود.

 

بیست و هفتم شهریور ماه سال 91 با همکاری و مساعدت شهروندان و مسئولان، تاکستان شاهد برگزاری نخستین جشن شکر‌گذاری فوران تولید انگور بود که با حضور مقامات ارشد کشوری، استاندار قزوین، اهالی بزرگ خانواده مطبوعات استان و کشوری انگور تاکستان به همه نقاط مختلف کشور معرفی شد.

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب