قطره‌گرافی به شیوه ایرانی
سوی دیار عاشقان♥


عکس‌هایی از لحظه برخورد قطره‌های آب با هم/ قطره‌گرافی به شیوه ایرانی
علیرضا ایروانی عکاس که از لحظه برخورد قطره‌های آب با هم عکاسی کرده و حاصل آن را در نمایشگاه "پیدای پنهان" به نمایش درآورده درباره شیوه قطره‌گرافی توضیح داد.

علیرضاقاسم‌زاده ایروانی، عکاس ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد نمایشگاه "پیدای پنهان" و دلیل اینکه چرا این نام را برای این نمایشگاه انتخاب کرده‌ است، توضیح داد: عکس‌هایی که گرفته‌ام از لحظه برخورد دو قطره با هم است که اَشکالی زیبا خلق می‌کند. این اشکال در حالی که هر روز در کنار ما در حال خلق شدن است ولی دیده نمی‌شوند یعنی در حقیقت این اشکال در صورتی که پیدا هستند ولی از دید ما پنهان شده‌اند.

وی قطره‌گرافی را نامی دانست که خودش برای این شیوه عکس‌گرفتن ابداع کرده است و در مورد روش عکاسی‌اش توضیح داد: شیوه کلی کار این است که من از لحظه برخورد قطرات با هم عکاسی کرده‌ام. قطره‌گرافی واژه جدیدی است که به تازگی به دایره لغات عکاسی افزوده شده و شاخه جدیدی در ژانر "ماکروگرافی" (ماکروگرافی یکی از رشته‌های عکاسی است که با استفاده از لنزهای خاص می‌توان از ریزترین موارد عکس گرفت و همه جیز را در سطح بزرگ و با جزییات کامل به تصویر کشید) محسوب می‌شود. قطره‌گرافی در مفهوم کلی به عکاسی از قطرات آب و مایعات در شرایط مختلف گفته می‌شود.

این عکاس در مورد شیوه کارش گفت: ابتدا قطره ای از ارتفاع مشخص به داخل آب افتاده و پس از برگشت، قطره دوم یا سوم بر روی آن انداخته می‌شود. این نوع برخورد که در طبیعت به ندرت بسیار اتفاق می‌افتد، به دلیل سرعت بسیار بالای آن، از چشم انسان پنهان می‌ماند اما عکاس قطره‌گراف با ایجاد این اتفاق در استودیو و در شرایط تحت کنترل به تصاویر جالبی از لحظات برخورد دست پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به دلیل پیچیدگی‌های این نوع عکاسی، افراد انگشت‌شماری در این ژانر فعالیت می‌کنند به عنوان نمونه در ایران تنها کسی که به این عکاسی مشغول است خود من هستم. عکاسی قطره‌گرافی، در واقع پیوند میان هنر و تکنولوژی است. هنری که با الکترونیک و مکانیک آمیخته شده است.

ایروانی در مورد شکل این کار توضیح داد: اگر بخواهیم دو قطره را با استفاده از قطره چکان روی هم بیاندازیم به‌دلیل نیاز به سرعت عمل و دقت بسیار بالا،‌ با توانایی‌های انسانی و به صورت دستی امری است تقریبا محال. به همین دلیل برای افتادن قطرات از ابزاری مکانیکی مانند شیر برقی استفاده می‌شود و کنترل شیر برقی با میکروکنترلر دست‌ساز خودم صورت می‌گیرد. وظیفه میکروکنترلر، کنترل زمان افتادن قطرات یکی پس از دیگری و نیز میزان قطر قطرات است. هر دو این عوامل در کنار عوامل دیگر مانند غلظت، ارتفاع افتادن قطرات باعث ایجاد اشکال متفاوتی می‌شود.

وی افزود: سریع‌ترین شاتری که ساخته شده است با سرعتی معادل یک‌هزارم ثانیه کار می‌کند در صورتی که در قطره‌گرافی ما به سرعتی معادل یک پانزده هزارم ثانیه نیاز داریم پس این کار را در اتاقی تاریک و با دوربینی که شاترش باز است انجام می‌دهم. شاتر را باز می‌گذارم و لحظه سقوط قطره فلاش می‌زنم. با باز شدن فلاش و نوری که بر جریان برخورد قطرات با هم تابیده می‌شود عکس گرفته می‌شود.

این هنرمند عکاس نمایشگاه "پیدای پنهان" در خانه هنرمندان را نمایشگاهی گلچین شده از عکس‌هایش در طول سال گذشته دانست و گفت: از میان 30 هزار عکس 17 اثر را برای نمایشگاه "پیدای پنهان" انتخاب کرده‌ام.

نمایشگاه "پیدای پنهان" از پنجم تیرماه در نگارخانه میرمیران خانه هنرمندان افتتاح شده و تا چهاردهم تیرماه نیز نمایش آن ادامه خواهد داشت.

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب