زندگی پنهان در بیابان!
سوی دیار عاشقان♥
11 / 4 / 1392برچسب:, :: 12:46 :: نويسنده : رئیس آبی ها Blues Boss

ه گزارش گروه بین الملل زیست نیوز، بازدیدکنندگان از مناطق خشک و بیابانی جهان اغلب با مناظری مواجه می شوند که به نظر خالی از هر گونه زندگی هستند. با این وجود، جامعه اختصاصی گلسنگ، خزه، قارچ و سیانوباکتری‌ها در زمین‌های بیابانی وجود دارد که به نام خاک "کریپتوبیوتیک" (Cryptobiotic) یا "پوسته خاک" شناخته می شود. این موجودات زنده به معنای واقعی کلمه با خاک بیابان پیوند خورده، از فرسایش آن جلوگیری کرده و به حفظ رطوبت پایدار کمک می کنند.

 

 

زندگی پنهان

 

 

واژه کریپتوبیوتیک از دو واژه یونانی "کریپتوس" به معنای "پنهان" و "بیوس" به معنای "زندگی" شکل گرفته و وجود آن برای زیست‌بوم‌های بیابان حیاتی است. فعالیت‌های آنها به افزایش نیتروژن و کربن در خاک منجر شده که توسط زندگی گیاهی بیابان استفاده می شوند.

 

 

پیوندهای ریز

 

 

خاک کریپتوبیوتیک شامل میلیون‌ها فیبر میکروسکوپی می شود که دانه‌های شن و ماسه را به هم پیوند داده و خاک را در مکان خود نگه می دارند. همچنین، مکانی مرطوب و امن را برای رشد دانه‌ها فراهم می کند. با گذشت زمان، خاک کریپتوبیوتیک این امکان را برای جوامع گیاهی بومی فراهم می کند تا شن و ماسه و سنگ‌های مناطق بیابانی را به استعمار خود در آورند.

 

 

خاک بیابان

 

 

در آمریکا، پوسته‌های خاک کریپتوبیوتیک به طور معمول در بیابان سونوران، در سراسر فلات کلرادو و در داخل حوضه کلمبیا یافت می شوند. تشکیل پوسته‌های خاک به طور طبیعی در آلاسکا رخ می دهند. برخی اشکال پوسته‌های خاک زیستی در تمام قاره از جمله قطب جنوب یافت می شوند. نکته‌ای که در میان تمامی پوسته‌های خاک کریپتوبیوتیک مشترک بوده، تشکیل شدن آنها توسط موجودات زنده است.

 

منظره‌های عجیب و غریب

 

 

خاک کریپتوبیوتیک منظره‌هایی را خلق می کند که همانند یک رشته کوه کوچک و مینیاتوری به نظر می رسد.

 

 

حرکت آهسته

 

 

رشد این منظره‌های مینیاتوری به طور باور نکردنی آرام و کند است. بخش روی زمین پوسته خاک تنها یک میلیمتر در سال رشد می کند. با گذشت زمان و در صورت دست نخورده باقی ماندن، سطح پوسته خاک می تواند تا 10 سانتیمتر رشد کند.

 

 

ظواهر متفاوت

 

 

ظاهر پوسته خاک در توپوگرافی، رنگ و پوشش سطح متفاوت است. در حوضه بزرگ و فلات کلرادو، پوسته‌های خاک نسبت به خاک‌های اطرافشان تیره‌تر هستند. این تیرگی به واسطه تراکم موجودات زنده‌ای که در آنها یافت می شوند و طبیعت تیره سیانوباکتری، خزه و گلسنگ‌ها است.

 

 

محصولات محیط زیست

 

 

فرآیند طبیعی که به ایجاد توپوگرافی سطح ناهموار بسیار رایج در میان پوسته‌های خاک منجر می شود ناشی از سیانوباکتری‌های رشته‌ای و خزه‌های سبز است. هنگامی که در بیابان باران می بارد این موجودات زنده آب را جذب کرده و متورم می شوند. گیاهان جدید رشد کرده و شبکه ای جدید از رشته‌ها و غلاف‌ها شکل می گیرد.

 

 

شکنندگی زندگی

 

 

خاک کریپتوبیوتیک فوق العاده آسیب پذیر است. حتی ضخامت 10 سانتیمتری آنها در برابر پوتین و تایر خودرو یارای مقاومت ندارد. در مناطقی که خاک کریپتوبیوتیک وجود دارد، بازدیدکنندگان به ماندن در مسیرهای ویژه پیاده‌روی و جاده‌های مشخص تشویق می شوند. هر گونه فعالیتی خارج از مسیرهای مشخص شده می تواند آسیب‌های جدی به موجودات زنده‌ای که پوسته خاک را تشکیل می دهند، وارد کند. پس از آسیب دیدن و با توجه به مقدار رطوبت منطقه، بین 30 تا 300 سال طول می کشد تا پوسته خاک آسیب‌های وارده را ترمیم کند.

 

 

مراقبت

 

 

با توجه به آسیب پذیری بالای خاک کریپتوبیوتیک، اگر فرصت بازدید از یکی از مناطق بیابانی بزرگ جهان را یافتید، مراقبت و حفاظت از آن را فراموش نکنید. در صورت مشاهده پوسته خاک به آرامی زانو زده و نگاهی دقیق به دنیای مینیاتوری آن داشته باشید. در حقیقت، شما به یکی از اعضای کلیدی مناطق خشک جهان نگاه می کنید.

 

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب