گرمازدگی را جدی بگیرید
سوی دیار عاشقان♥

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از علایم شدید گرمازدگی تشنج، مرگ، کما و غش است.

«رضا سعیدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه‌ی خراسان، در خصوص تعریف گرمازدگی اظهار کرد: گرمازدگی حالتی است که به افزایش دمای بدن منجر می‌شود و تعادل دمای بدن به هم خورده و سیستم دفاعی بدن قادر به جبران این حالت نیست.

وی در خصوص وضعیت گرمازدگی که فرد قدرت تعریق ندارد، خاطر نشان کرد: به دو حالت خفیف و شدید تقسیم می‌شوند و از علایم خفیف آن می‌توان به گل انداختن صورت، قرمزی پوست و خشکی لب‌ها، تنفس سریع، خشکی مخاط و فلاشینگ اشاره کرد و تشنج، مرگ، غش، کما، احساس ضعف، استفراغ، گیجی، افت فشار و پرخاشگری و دمای بیش از 45 درجه بدن، از علائم و نشانه‌های وضعیت شدید است البته گرفتگی عضلات و سردرد از علایم مشترک هر دو حالت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر به فرد مبتلا به گرمازدگی مایعات به میزان فراوان خورانده نشود و وی را از محیط گرم به سرعت خارج نکنند گرمازدگی شدیدتر و فرد به کما و بیهوشی می‌رود و منجر به تشنج و فوت فرد می‌شود.

به گفته‌ی این متخصص کودکان، توهم، گیجی، هذیان و اختلال در صحبت از علائم و نشانه‌های گرمازدگی است.

دکتر سعیدی در خصوص راه‌های درمان گرمازدگی خاطر نشان کرد: فرد گرمازده باید به سرعت به محیط خنک منتقل شود و چنانچه فرد هوشیار است باید از مایعات خنک استفاده کنند، ترجیحاً این مایعات باید حاوی املاح مانند شربت و دوغ باشد و اگر فرد گرمازده بیهوش باشد نباید چیزی به آن خورانده شود. هم‌چنین لباس فرد باید کم شود و از حوله‌ی خیس یا پاشویه کردن و یا غوطه‌ور شدن در آب استفاده شود و اگر فشارخون فرد افت کرده باشد می‌توان پاهای او را بالا نگهداشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هر حال باید فرد به سرعت به اورژانس منتقل شود تا پزشک بررسی‌های لازم را انجام دهد.

این فوق تخصص نوزادان در خصوص راه‌های پیشگیری از گرمازدگی گفت: مهم‌ترین مساله این است که افراد در فضای گرم قرار نگیرند و در این حالت فعالیت‌های بدنی نظیر ورزش انجام نشود و یا اگر ناگزیر از فعالیت‌های بدنی در محیط‌های گرم هستند، زمان استراحتی بین فعالیت‌ها قرار دهند و نوشیدنی‌های حاوی املاح مصرف کنند.

وی با بیان این‌که حدود ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر افراد به گرمازدگی شدید دچار می‌شوند و در این زمان اشعه آفتاب هم سرطان‌زا است، افزود: افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض گرمازدگی هستند اما افراد جوان و ورزشکاران هم در معرض گرمازدگی هستند.

دکتر سعیدی با بیان علایم گرمازدگی، در خصوص گرمازدگی نوزادان خاطر نشان کرد: در نوزادانی که به گرمازدگی دچار شده‌اند با روش‌های درمانی که پیش از این ذکر شد باید دمای بدن نوزادان به حدود 38 درجه برسد و به سرعت از این میزان کاسته شود چون تغییر حرارت ناگهانی صدماتی را نیز به همراه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: علایم گرمازدگی نوزادان عبارتند از ضعف، تپش قلب، اختلالات تنفسی، اختلالات خونریزی، است.

وی یادآور شد: مکانیسم تعریق در کودکان کمتر از ابزرگسالان است از همین‌رو مقاومت بدن آنها از دیگر افراد کمتر است. دمای فضای اتاق نوزادان باید 25 درجه سانتیگراد باشد و از لباس‌های مناسب فصل استفاده کنند.

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب