آیات قرآن مرتبط با ظهور حضرت مهدی(عج)
سوی دیار عاشقان♥

آیات بسیاری در قرآن کریم به امام زمان(عج) و یاران و قیام آن حضرت پرداخته است؛بازشناسی این آیات در فهم ودرک بهتر از شرایط غیبت و موقعیت ظهور کمک شایانی خواهد کرد.

گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»- فاطمه مقدمی: ملازمت و همراهی قرآن و اهل بیت همیشه در سخنان پیامبر(ص) مورد توجه و تاکید بوده است، تا آنجا که شیعه و اهل سنت هر دو بر حدیث ثقلین اتفاق نظر دارند.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «من در میان شما دو چیز گرانبها به امانت می گذارم کتاب خدا و عترت ام؛ این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌‍شوند تا بر حوض کوثر وارد شوند.»

اما سیاست‌های خصمانه غاصبان خلافت بر این قرار گرفته بود که با ممنوعیت نقل حدیث مردم را به تلاوت قرآن مشغول بدارند و از مفسران حقیقی قرآن؛ یعنی اهل بیت دور بدارند. هرچند که امام علی(ع) با پرورش شاگردانی چون سلمان فارسی؛ میثم تمار، حجر بن عدی و کمیل توانست معارف شیعه را حفظ کند و بشناساند؛ اما اکثریت مردم از فهم واقعی و درست معارف قرآنی بازماندند؛ چرا که از سرچشمه اصلی علم به دور مانده بودند.

هرچند که بررسی و تبیین تاریخ حدیث در اسلام احتیاج به مقالات مفصل و جداگانه ای دارد، اما علاقه مندان می توانند برای مطالعه بیشتر به کتاب «نقش ائمه در احیای دین» نوشته علامه عسگری مراجعه کنند.

به همین سبب برای فهم آیات قرآنی محتاج آن هستیم که به کلام اهل بیت مراجعه کنیم و غیر از طی مسیر یاد شده به سعادت و رستگاری نخواهیم رسید. البته اهل بیت عصمت و طهارت تاکید بسیار زیادی در این موضوع دارند که تفسیر و تاویل قرآن را تنها از معصومین فرا بگیرید، دانشمندان و دانشجویان دینی می توانند برای مطالعه مستندات احادیث به تفسیر برهان، جلد اول، مقدمه مولف مراجعه کنند تا با احادیث فراوانی که بر این معنا دلالت می کند، آشنایی هر چه بیشتر پیدا کنند.

در نتیجه شیعه به علت اتصالی که به خاندان عصمت داشت از این آسیب در طول تاریخ اسلام تا مقدار زیادی مصون ماند و در ذیل آیات به کلام مفسران بزرگی همچون امیرالمؤمنین (ع) رجوع می کرد و معرفت دینی خود را از قرآن از این راه به دست می آورد.

یکی از موضوعات با اهمیتی که باید در متن قرآن مورد بررسی قرار بگیرد، مبحث مهدویت است. بدان معنا که آیاتی که به شخص امام زمان(عج)، قیام حضرت،یاران و دشمنان ایشان اشاره کرده، مورد بازشناسی و مطالعه قرار بگیرد.

 

امام صادق(ع) می فرماید: «هرکه امر امامت ما را از قرآن نفهمد از فتنه ها بیرون نرود.» در نتیجه در مجموعه مقالات سیمای امام مهدی در قرآن به نحو موضوعی به بررسی آیات قرآنی که در ارتباط با حضرت حجت و قیام ایشان است می پردازیم، باشد که مطالعه و تعمق در این آیات گرانقدر سبب آشنایی هرچه بیشترشیعیان با امام دوازدهم باشد.

 

سوره مبارکه حدید آیه 17:

«اعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ یُحْیِی الْأَرْ‌ضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ»

بدانید که خدا زمین را  پس از مرگ زنده می گرداند. ما آیات و ادله قدرت خود را برای شما بیان کردیم تا مگر فکر و عقل به کار ببندید.

 

امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرماید:« خداوند زمین را با ظهور قائم زنده می گرداند، از آن پس که با کفر اهلش مرده باشد.» (1)

 

سوره مبارکه روم آیه 4:

«وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون»

در آن روز مؤمنان خوشحال می شوند.

 

ابوبصیر از امام صادق(ع) روایت می کند:«در موقع قیام قائم اهل ایمان از پیروزی خدا خشنود خواهد شد.»(2)

 

سوره مبارکه لقمان آیه 20

«وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً»

خداوند به شما نعمتهای ظاهری و باطنی خود را روزی کرد.

 

امام موسی کاظم (ع) می فرماید: نعمت ظاهری، امام ظاهر و نعمت باطنی، امام غائب است که از دیدگان مردم پنهان می شود و گنج های زمین برای او آشکار گردد و هر چیز دوری برایش نزدیک باشد.(3)

 

سوره مبارکه اسراء آیه 81

«وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»

و بگو: حق آمد و باطل نابود شد. بى‏شک باطل نابود شدنى است.

 

امام باقر(ع) می فرماید:«چون قائم ما ظهور کند دولت باطل از میان می رود.» (4)

 

 پی نوشت:

1.بحارالانوار مهدی موعود؛ ص259

2.بحارالانوار مهدی موعود؛ ص272

3.بحارالانوار مهدی موعود؛ ص268

4.بحارالانوار مهدی موعود؛ص265

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب