وندا رتکویچ، نخستین زن فاتح قله کی 2
سوی دیار عاشقان♥

وندا رتکویچ (Wanda Rutkiewicz)

وندا رتکویچ (Wanda Rutkiewicz)  در 4 فوریه 1943 در شهر پلونگیانی که امروزه بخشی از خاک لیتوانی به شمار می آید متولد شد.

 

پس از اشغال بخش شرقی لهستان توسط نیروهای ارتش سرخ شوروی، وی به همراه خانواده اش به بخش غربی کشورش مهاجرت نمود. وی تحصیلاتش را در رشته الکترونیک با مدرک مهندسی به پایان رساند. وی نویسنده ای متبحر بود و در زمینه فیلمسازی از طبیعت نیز فعالیتهای بسیاری نمود.

وندا رتکویچ  (Wanda Rutkiewicz) در اورست


با صعود به عنوان نخستین لهستانی و اولین زن اروپایی فاتح قله اورست خیلی زود در کوهنوردی شهره شد. وندا با صعود 16 اکتبر سال 1978 خود به اورست بعنوان سومین زن فاتح این کوه شهرت جهانی یافت و فتح 14 قله 8000 متری برایش دور از تصور نبود.

 

اما شهرت وی پیش از صعودش به اورست با سرپرستی تیمی از زنان بر روی قله گاشربروم III آغاز شد. این نخستین کوه مرتفعی بود که اولین صعود آنرا زنان کوه نورد انجام می دادند. در کی 2 وندا ابتدا در سال 1982سرپرستی تیمی متشکل از 12 زن را بر عهده داشت اما بدلیل خرابی هوا ناکام به خانه بازگشت. سپس در 1986 عضو تیم کوچک لیلین و موریس بارارد بود و د ر23 جون بعنوان نخستین زن فاتح این کوه پیش از لیلین بارارد به قله رسید. روز بعد در بازگشت از کمپ سوم لیلین و موریس هر دو بر اثر سقوط بهمن کشته شدند تا لیلین بارارد نخستین زنی باشد که جانش را در این کوه از دست می دهد، جسد لیلین در 19 جولای همان سال در نزدیکی کمپ اصلی یافت شد و موریس را هم در سال 98 در همان حوالی پیدا کردند. البته یک ماه پس از صعود وندا و لیلین، جولی توریس کوه نورد زن انگلیسی نیز بعنوان سومین زن، فاتح کی 2 شد اما نفرین کوه او را هم به کام مرگ برد. در سال 85 وندا به همراه کریستین پالموسکا و آنا زروینسکا نخستین تیم مستقل زنان بودند که موفق به فتح کوه نانگاپاربات می شدند(یکسال قبل لیلین بارارد بعنوان اولین زن از این کوه بالا رفته بود). در 18 سپتامبر 87 به همراه پیزارک وارسکی قله اصلی شیشاپانگما را صعود کرد و در 12 جولای 89 به همراه رونی لمپارد انگلیسی بر فراز گاشربروم دو ایستاد.

وندا رتکویچ  (Wanda Rutkiewicz) 

 

رتکویچ در 16 جولای 90 نیز گاشربروم یک را به همراه پانکو پانکویچ صعود کرد. اما شاید بهترین سال کوه نوردی وندا یکسال پیش از مرگش بود که وی توانست در 26 سپتامبر چوآیو و در 22 نوامبر آناپورنا را به شکل انفرادی فتح نماید. در سال 92 در حالیکه پزشکان به او در مورد مشکل کلیه هایش اخطار کرده بودند به کانچن چونگا رفت و آخرین بار در روز 12 می 92 در ارتفاع 8200 متری بوسیله کارلوس کارسولیو در حالی بر روی یال جنوب غربی دیده شد که خود را برای صعود انفرادی روز بعد آماده می کرد. کارسولیو در همان روز قله را صعود کرد. رتکویچ در آن شب فاقد کلیه لوازم شب مانی بود. بعدها دیگر هیچکس جسد وی را ندید. وندا در زمان مرگ 49 سال سن داشت.

پس از مرگ وندا سالها طول کشید تا زنان دیگری همچون ادورنه پاسابان اسپانیایی و گرلین کالینبرنر اتریشی موفق به صعود این تعداد قله 8000 متری شوند. روابط عمومی قوی، سبک صعود، تلاش برای صعودهای مستقل زنان و قدرت رهبری از عوامل ماندگاری نام وندا رتکویچ به شمار می آیند.

وندا رتکویچ  (Wanda Rutkiewicz) 

صعودهای وندا رتکویچ

1.        1975 نخستین صعود گاشربروم III- نخستین صعود کوه

2.        1978 اورست- سومین زن فاتح کوه

3.        1985 نانگاپاربات

4.        1986 کی2- نخستین زن فاتح کوه

5.        1987 شیشاپانگما

6.        1989 گاشربروم II

7.        1990 گاشربروم I

8.        1991 چوآیو- انفرادی

9.        1991 آناپورنا- انفرادی

10.      1992 کانچن چونگا- مرگ در ارتفاع 8200 متر 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب