به مناسبت چهارم خرداد - روز دزفول2
سوی دیار عاشقان♥

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

دزفول برای گردشگری شهر چهار فصل است. شاهد این مدعا وجود رود همیشه جاری و زلال دز است که از شمال وارد دزفول شده و از میان این شهر عبور می کند. کت های دزفول در منطقه ی تال خانی و کوپیته نیز یکی از جاذبه های پر نشاط و فرح بخش روزهای گرم سال در حاشیه رودخانه دز هستند. رود دز یکی از زلال ترین آب هاست و با وسعت و جریان خود در تمام سال شوری وصف ناپذیر در منطقه شمال خوزستان ایجاد می کند. فرصت شنا ، قایق سواری ، جت اسکی و انواع ورزش های آبی در چنین رود زلالی تجربه ای متفاوت و جذاب است که سال هاست مردم و علاقمندان از آن بهره می برند و باعث می شود ساعت ها همنشینی با رود مهربان دز ، گرمای خوزستان را به احساس خنکایی دلنشین در زلال آبی دز تبدیل نماید.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

رود زلال دز میهمان مهربان شهر دزفول است و از میان شهر عبور می کند و با این حضور زیباترین مناظر را خلق نموده است. در میان آن آسیاب های تاریخی دزفول قرن هاست که استوار ایستاده اند و برکنارهای آن پارک های ساحلی رعنا و دووه زیبایی رود زلال دز را دو چندان نموده است.

 

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

مجتمع فرهنگی سینمایی ( فرهنگسرای) دزفول یکی از شاهکارهای معماری ایرانی است. طراحی این مجموعه ی بی نظیر با معماری مدرن و با الهام گیری از معماری سنتی دزفول با درکی جهانی توسط معمار بزرگ ایرانی فرهاد احمدی در دهه ی 60 صورت پذیرفت و ساخت آن در سال 1372 به پایان رسید. به دلیل طراحی و ساخت تحسین برانگیز ، این مجموعه یکی از بناهایی است که الگوی دانشجویان از سراسر کشور قرار می گیرد و جوایز بین المللی نیز در جشنواره معماری نروژ از آن خود نموده است. دو سالن سینمایی ، رستوران، کافی شاپ ، محوطه ی سنتی ، چایخانه ، غرفه های هنری و ... از بخش های این مجموعه می باشد.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

شهر دزفول دارای سه هتل برای اقامت مسافران و گردشگرانی که از شمال خوزستان بازدید می کنند، می باشد. هتل سه ستاره جهانگردی این شهر با داشتن امکانات متنوع اقامتی و رفاهی ، رستوران، فضای سبز، آلاچیق ها و چایخانه سنتی ، آبنما و ... فرصت آسایش مراجعه کنندگان به آن را فراهم می آورد.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

آرامگاه یعقوب لیث صفاری که با قیامش نام ایران دوباره در این سرزمین طلوع کرد. آرامگاه این سردار نامی در 12 کیلومتری شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در کنار روستای اسلام آباد (شاه آباد) واقع شده است. بنای بقعه از یک چهار طاقی با گنبدی مخروطی و مضرس در دوره سلجوقی تشکیل یافته است. یعقوب لیث نخستین سردار ایرانی بعد از ورود اسلام به ایران است که تلاش کرد دوباره ایرانی متحد را پایه گذاری و حکومتی تشکیل دهد. بنای آرامگاه وی به دلیل ارزش های تاریخی و معماری به شماره 2550 درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این بنا در سال های اخیر مرمت شده و برای عموم علاقمندان بازدید از آن امکان پذیر است.

 

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

خانه تاریخی سوزنگر یکی از جاذبه های گردشگری شهر دزفول می باشد . این خانه با هویت معماری دزفول ، زینت بخش محله میاندره بافت قدیم شهر دزفول است. خانه سوزنگر در دو طبقه ساخته شده و آجر کاری اختصاصی دزفول ( خوون چینی) در این خانه به وفور به کار گرفته شده که نشان دهنده ذوق سرشار معماران دزفولی بوده است. خانه سوزنگر با شماره 2606در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

 

در شمال شهر دزفول و در ارتفاعي مشرف به رودخانه زیبای دز، آستانه متبرکه امام زاده رودبند واقع شده است. این بنا آرامگاه سید علی سیاهپوش از نوادگان شیخ صفی الدین است که برای تبلیغ تشیع به این منطقه هجرت کرده بود و با چندین واسطه به امام موسی الکاظم علیه السلام می رسد. این بقعه دارای گنبدی مضرس و سفید رنگ بوده و تاريخ ساخت اين بنا به دوره تيموريان تعلق دارد که در دوره های بعد مرمت شده است. ساخت بقعه نیز به دستور امير تيمور گوركاني به خاطر ارادتی به رودبند داشته نسبت داده اند. نمای رود دز و آرامش معنوی ، از این بقعه تاریخی فضای آرامش بخشی ساخته و به شماره 2549 در ردیف آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

بافت قدیم و تاریخی دزفول سرشار از دیدنی هاست. گذر تاریخی معزی در کنار خیابان شریعتی و پل جدید این شهر یکی از گذرهای این بافت است که در سال های اخیر احیا شده و فضای زیبایی از ترکیب آجر و درختان سبز کنار ایجاد شده است. وجود رواق ها، ساباط گوشه دزفولی ، بقعه آیت الله معزی ، خانه تاریخی شایگان و منظره ی رود دز و پارک های ساحلی، این گذر را به یکی از زیباترین قسمت های بافت تاریخی دزفول مبدل ساخته است.

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

شمال شهرستان دزفول دیدنی های مختلف و متنوعی دارد که کمتر شناخته شده اند. آرامگاه شهیدان زید معروف به پیر جک یکی از این دیدنی هاست که در کوه های اطراف روستای گاومیر بخش سردشت در 35 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار دارد.
 روستای گاومیر بعد از منطقه تنگه سرا اولین روستای سردشت بوده و برای رسیدن به آرامگاه پیر جک بایستی حدود یک ساعت و نیم بعد از گذر از روستا پیاده روی کرد و فرصت خوبی برای علاقمندان به این ورزش مفرح می باشد. در کنار این پیر ، نهری کوچک و زیبا روان است و درختان جغ نیز اطراف آن قرار دارند.
 همچنین قبل از رسیدن به آن، تخته ی سنگ زیبایی به شکل نقشه ایران و تپه ی قلعه مانندی با نام قلعه زید در کنار نهر و نخل های برافراشته ای قرار دارد که بر زیبایی و تنوع منطقه می افزاید. پیر جک به دلیل نزدیکی به شهر و طبیعت بکر خود از اواخر پاییز تا اوایل بهار فرصتی خوبی برای گردش آخر هفته می باشد.

 

دزفول - عکس : محمد آذرکیش

مسجد جامع دزفول که قدمت آن به قرون اولیه اسلامی می رسد در مرکز شهر دزفول قرار دارد


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب