درس بگیـریم از این بی‌ دیـنان ژاپنـی !
سوی دیار عاشقان♥

همونطور که شما دوستان می دونید زلزله و سونامی در ژاپن که در ماه مارس سال گذشته رخ داد، دستکم ۲۰ هزار کشته و هزاران نفر بی خانمان برجا گذاشت. می گویند در فرهنگ ژاپنی مفهمومی بنام "گناه" وجود ندارد و اصلا" مردم با این مفهموم هیچ آشنایی ندارند و تنها مفهوم بازدارنده در آنجا، "شرمندگی" است. به همین دلیل است که کسی که درست کارش را انجام نمیدهد در مقابل مردم دچار احساس شرمندگی می شود و حتی ممکن است که دست به خودکشی بزند، چون دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد... "شرمندگی" مفهوم زمینی و "گناه" مفهوم آسمانی است. "شرمندگی" بین شخص و اطرافیانش اتفاق می افتد، اطرافیانی که شخص همیشه آن ها را می بیند، ولی "گناه" بین شخص و خدا است ... و نتیجه ي تفاوت این دو باور را در نوشته های زیر ببینید! البته با تفکری بدون تعصب دینی قضاوت کنید ...

پس از فاجعه ي سونامی و بعد از آنکه خواندیم و شنیدیم که چطور وقتی برق شهر قطع شد مردم حاضر در سوپر مارکت ها و فروشگاه های بزرگ به آرامی و در تاریکی همه چیزهایی را که در سبد خریدشان قرار داده بودند سر جایشان برگرداندند و به آرامی از فروشگاه ها خارج شدند.

چیزی نگذشت که تمیزی و نظم کمپ های مردم سیل زده که توی ورزشگاه های شهر بنا شده بود توجه همه را جلب کرد، بعد دیدیم که مسئولان شهر جلوی مردم سجده می کنند و معذرت می خواهند به خاطر این که سونامی شده و ما نتوانستیم بهتر از این از شما مراقبت کنیم.

چیزی نگذشت که عکس مدارس صحرایی شهر فوکوشیما منتشر شد ! با نهایت شرمندگی سالن ورزشی رو پارتیشن زده بودند و به صورت کلاس های مجزا با حداکثر ۱۵ دانش آموز در آورده بودند. نکته اش هم اینکه همه ي کلاس ها یه ال سی دی ۳۲اینچی داشت. وزیر آموزش و پرورششان هم توی رسانه ها ضمن کلی عذرخواهی قول داد که بزودی حداقل امکانات را برای دانش آموزان مهیا خواهد کرد. یعنی این چیزها را تازه زیر حداقل می دانند! محاسبه کنید حداکثر را.

بعدها هم هم مطلع شدیم که پیرمردهای ژاپنی سپاه مهندسین پیر تشکیل داده اند و داوطلب اینکه بروند فوکوشیما و در مهار نیروگاه کمک کنند تا جوانترها در معرض تشعشعات نیروگاه و مرگ قرار نگیرند! چرا؟ چون نسبت به جوان ها کمتر از عمرشان باقی مانده و اثرات ناگوار رادیواکتیو زمان کمتری در کشورشان باقی خواهد ماند و خودشان هم زمان کمتری رنج و دردش را تحمل خواهند کرد! همین قدر منطقی و بشر دوستانه.

و جدیدترین خبر اینکه :

بازگرداندن میلیاردها ین به دولت پس از سونامی:

به گزارش خبرگزاری آلمان، مردم ژاپن، که در ماه های گذشته، بحران سیل، سونامی و نشت مواد رادیواکتیو را پشت سر گذاشته‌اند، بیش از سه و نیم میلیارد ین (بیش از ۴۵ میلیون دلار) پول را که در مناطق سیل زده یافته اند به دولت بازگردانده اند. همچنین ۵۷۰۰ گاوصندوق پیدا شده پس از سیل که حاوی بیش از دو میلیارد ین بوده، به دولت داده شده است.

سخنگوی پلیس ژاپن اعلام کرد مردم و داوطلبان همچنان کیف پو ل های پیدا شده را تحویل می دهند و تاکنون ۹۶ درصد مبالغ پیدا شده، به صاحبانشان بازگردانده شده است.

و اما در ایران ما پس از اینکه زمین‌لرزه ی ۶٫۶ ریشتری شهرستان بم در ۵ دی ۱۳۸۲ را با بیش از 26.000 کشته و 30.000 مجروح پشت سر گذاشتیم هنوز می توان آثار سرقت، سوء استفاده و نامردمی های یک عده سودجو و تبهکار را بیاد آورد. بطوری که بقول مجتبی رحماندوست (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس) : در زلزله  ي بم حتی شاهد سرقت اعضای بدن فوت‌شدگان بودیم !

به راستی این روایت تلخ را چگونه می توان توصیف کرد ؟!...

چراکه امروز هم همین مصیبت دارد دامنگیر هموطنان داغدار آذری ما می شود و به نوعی همین تراژدی ناجوانمردانه در حال تکرار است :

در شرایطی که امنیت نسبی در مناطق زلزله زده آذربایجان وجود دارد اما به نظر می رسد برخی افراد یا باندهای تبهکار آرام آرام به سمت این مناطق راه افتاده اند و با رویکردی غیرانسانی، از شرایط سوء استفاده می کنند. یک امدادگر هلال احمر که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار عصرایران گفت که روز چهارشنبه، یک کامیون حامل چادرهای گرانقیمت که برای زلزله زدگان ارسال شده بود، توسط افراد ناشناس در ورزقان به سرقت رفت. تا لحظه ي مخابره این خبر، اطلاعی از اینکه نیروهای امنیتی توانسته اند این کامیون را پیدا کند یا خیر، در دست نیست. و همچنین برخی افراد در منطقه پیدا شده اند که کار خرید و فروش چادر و اقلام امدادی را با قیمت های بالا انجام می دهند که به نظر می رسد این موضوع نیازمند رسیدگی فوری امنیتی است.

ای کاش اندکی به وجدان هایمان رجوع می کردیم و هر چند نمی توانستیم باری از دوش این مصیبت زدگان برداریم چوبی لای چرخشان نمی گذاشتیم، امنیت را ازشان سلب نمی کردیم و کامشان را از این که هست تلخ تر نمی کردیم و بالاتر از همه چنین زشتی هایی را بنام ایرانیان نوعدوست ثبت نمی کردیم. حَـیّ عَلى خیر العمـل ...


اشک هایم در فراق عزیزانت تسلی داغ دل توست

دستم رابگیر....

بایدکه فردایمان را بسازیم

اگر زمین زیر پایم لرزید

اراده ي چون کوه من نلرزیده

شهرهایم..روستاهایم...خانه هایت را خواهیم ساخت

به احترام همه ي ایرانیان، از گذشته تا کنون

نه جوک قومیتی  برای کسی تعریف می‌کنم،

 و نه تمایل به شنیدن  آن دارم!!

درود

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب