شرح چهار قل به انضمام لینک دانلود 4قل و وان یکاد کاری از خودم
سوی دیار عاشقان♥


چهار قل در حقیقت چهار تا از سوره‌های کوتاه قرآن می‌باشد.

شرح و تفسیر و فواید چهار 4 قل سوره ناس کافرون اخلاص

سورة الکافرون - سورة ١٠٩ - عدد آیاتها ۶

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ (١)

لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (٢)

وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٣)

وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (۴)

وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (۵)

لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ (۶)

سورة النصر - سورة ١١٠ - عدد آیاتها ٣

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (١)

وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا (٢)

فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا (٣)

 

سورة الإخلاص - سورة ١١٢ - عدد آیاتها ۴

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (١)

اللَّهُ الصَّمَدُ (٢)

لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ (٣)

وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ (۴)

سورة الفلق - سورة ١١٣ - عدد آیاتها ۵ ب

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ (١)

مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ (٢)

وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ (٣)

وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ (۴)

وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ (۵)

سورة الناس - سورة ١١۴ - عدد آیاتها ۶

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ (١)

مَلِکِ النَّاسِ (٢)

إِلَهِ النَّاسِ (٣)

مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ (۴)

الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ (۵)

مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ (۶)

وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ

گوشه ای از خواص چهارقل

۱- اخلاص (قل هوالله): سوره ایست مكی كه در آن از توحید پروردگار و یگانگی او سخن میگوید و در چهار آیه كوتاه چنان توصیفی از یگانگی خداوند كرده است كه نیازی به اضافه ندارد.

در فضیلت خوآندن این سوره آورده اند كه رسول اكرم فرمود :هركه این سوره را تلاوت نماید گویی كه یك سوم قرآن را تلاوت نموده است. نیز در خبر آمده است كه رسول خدا بر جنازه “سعد بن معاذ” نمازگزارد ، در آن هنگام هفتاد هزار ملك - كه جبراییل نیز در میان انها بود - بر جنازه او نمازگزاردند، رسول اكرم از جبراییل از علت حضور ملائك پرسید و او درپاسخ گفت: این میت كسی است كه “قل هوالله” را در حال نشستن، ایستادن، سوارشدن، و پیاده روی و رفت وآمد قرائت مینمود.

۲- فلق: این سوره نیزمكی است ( یعنی درشهر مكه بر پیامبر خدا نازل شده است)، محتوای این سوره تعلیماتی است كه خداوند به رسول اكرم به صورت خاص وبه سایر مسلمانان به صورت عام،در زمینه پناه بردن به ذات پاك او از شر همه اشرار می دهد.

پیامبر اكرم در فضیلت تلاوت این سوره فرموده است: ” ایاتی بر من نازل شده است كه همانند آنها نازل نشده وآن دو سوره فلق وناس است.” همچنین از امام بار منقول است كه هركه در نماز” وتر”- نمازی یك ركعتی است كه درنافله شب بجا می اورند- فلق و ناس و اخلاص را بخواند به او گفته می شود: ای بنده خدا! بشارت باد بر تو، كه خداوند نماز وتر ترا قبول كرد.”

۳- ناس : در این سوره مكی نیز خداوند به پیامبرش به عنوان یك سرمشق و پیشوا و رهبردستور می دهد كه از شر همه وسوسه گران به خدا پناه برد. نقل است كه در ایام بیماری پیامبر اكرم جبرائیل نزد سر پیامبر نشست و میكائیل نزد پای او،جبرئیل سوره “فلق” را تلاوت كرد و پیغمبر را با آن در پناه خدا قرار داد و میكائیل سوره “ناس” را.

۴- كافرون :انچه از این سوره مكی به دست می آید آن است كه مسلمین نباید در هیچ شرایطی در اساس دین و اسلام با دشمنان سازش كنند. از پیامبر اكرم نقل شده است كه هركه این سوره را تلاوت كند گوئی ربع قرآن را خوانده است.

 گاهی خداوند درها را قفل می كند و پنجره ها را می بندد !
چه زیباست فکر کنیم توفانی در راه است؛
و خداوند نمی خواهد آسیبی به ما برسد.

 

 


 دعای عشق بخوان

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهُمَّ صَلِّ علی مُحَمَّدْ وَ آلِ مُحَمَّدْ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)* صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللهم صل علی ، علی بن موسي الرضا مرتضي الامام التقي النقي و حجتك علی من فوق الارض ومن تحت الثري الصديق الشهيد صلاه كثيره تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كأفضل ماصليت علي احد من اوليائک پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ اللًّهُـ‗__‗ـمَ صَّـ‗__‗ـلِ عَـ‗__‗ـلَى مُحَمَّـ‗__‗ـدٍ وَ آلِ مُحَمَّـ‗__‗ـَد و عَجِّـ‗__‗ـلّ فَّرَجَهُـ‗__‗ـم ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ ارادتمند : رئیس آبی ها Blues Boss
آخرین مطالب